– Vi blir kjempeskuffet hver eneste gang vi skal selge en bil. Det er utrolig krevende å følge opp selve prosessen, og verditapet er helt absurd, forteller Birgitte, som alltid har trodd de skal få bedre betalt enn de faktisk har fått.
52-åringen konkluderer derfor med at paret er ferdig med å eie bil:
– Vi har solgt bil to ganger de siste årene, begge ganger med større tap enn vi vil fortelle om, sier Birgitte.
Fleksibelt bilhold
Nå abonnerer ekteparet på bil, og det har de bestemt seg for å fortsette med.
– Vi tror abonnement er fremtidens måte å ha bil på, forteller Birgitte.
– Vi har fått større fleksibilitet, vi har frigjort kapital, og vi slipper å grue oss til å selge bilen en gang i fremtiden. Ja, vi trenger nesten ikke å tenke på bilen i det hele tatt, fortsetter hun fornøyd.
Fleks tar seg nemlig av alt det praktiske.
– Det er deilig å ikke måtte styre med serviceavtaler, dekk og dekkhotell. Det var deilig å ringe forsikringsselskapet og fortelle at de ikke trengte å sende oss flere høye fakturaer. Og det er deilig å kjøre en splitter ny og trygg bil, sier Birgitte.
Positiv overraskelse
Ekteparet er strålende fornøyd med sin Tesla Model Y. Der sitter de høyt og fint på de daglige bilturene fra Nøtterøy til toget i Tønsberg. Og de har rikelig med bagasjeplass når de skal på hytta i Rondane.
– Det er jo fint å vite at vi kan bytte bil hvis det dukker opp en modell som passer oss enda bedre. Men den viktigste fordelen for oss er at vi slipper negative overraskelser, skyter ektemannen Kårstein inn.
Men positive overraskelser, det har de ikke noe imot. Nylig fikk de en e-post fra Fleks som de aldri har sett maken til.
– Vi trodde ikke våre egne øyne da vi fikk beskjed om at Fleks har satt ned prisen med 1000 kroner i måneden. Plutselig fikk vi 12.000 kroner ekstra å rutte med i året, forteller de fornøyd.
Bilabonnement lønner seg
Fleks er desidert størst på bilabonnement i hele Norden og har fått en rekke nye kunder de siste månedene. Disse stordriftsfordelene nyter kundene godt av.
Nå viser regnestykker fra Opplysningskontoret for veitrafikken at bilabonnement som oftest er billigere enn både kjøp og leasing.