Slik deler du bil med naboen og halverer regningen!


Å ha bil er ren frihet. Å eie den er et mas. Det er dette et månedsabonnement på bil løser hvor service, forsikring, dekkhotell, verditap og alt annet er inkludert. Videre er det å dele en bil med nære og kjære smart og miljøvennlig, men det gjøres ikke ettersom det er vanskelig å dele kostnadene man ikke har full oversikt over.

Derfor lanserte Fleks muligheten for å ha bil med eksempelvis naboen under navnet “Fleks Sammen” - en helt ny tjeneste hvor opptil seks personer kan “eie” bil sammen. Nå kan folk endelig dele kostnadene på en rettferdig måte uten å måtte tenke på all risiko forbundet med det å eie bil sammen, leie eller låne bort sin egen bil og problemene med å fordele utgiftene.





- Når det er så vanskelig å fordele kostnadene blir det grobunn for konflikt med dem du absolutt ikke ønsker en konflikt med. Det er dette vi har funnet en løsning på nå, sier gründer og daglig leder Petter Utengen.

Hvis økonomisk forutsigbarhet er et argument for å lease, vil folk nå kunne redusere kostnadene ytterligere ved å dele på en bil de ikke trenger hele tiden. Det gjør det også mulig for langt flere å bytte ut den gamle bensinbilen med en ny elbil.





Hvordan kan deling fungere i hverdagen?

-Det enkleste vil nok være å finne noen som ikke har akkurat det samme bruksmønsteret som en selv. Dersom de som deler begge er barnefamilier som henter og bringer i barnehagen hver dag, så kan det fort bli kræsj. Personlig har jeg avtalt med min far om å dele min Kia e-Soul. Han er pensjonist og dermed ganske fleks. I tillegg har min hverdag også blitt mer fleksibel ettersom jeg ikke må på kontoret daglig. Det gjør deling mye enklere og jeg sparer kr 3000 i måneden uten egentlig å ofre noe, sier markedssjef Lasse Heimberg.

Abonnementskostnaden deles likt mellom alle parter, mens variable kostnader som bompenger, parkering og kilometer registreres og belastes den som bruker bilen. Hver bruker kan også kjøpe egne kilometerpakker dersom behovet melder seg, og ubrukte kilometer fra disse pakkene følger med til neste måned.

-Fleks Sammen er også et veldig godt alternativ som bil nummer to. Ofte er dette en bil man ikke er like avhengig av. Da blir det enklere å dele i tillegg til at man får løst utfordringene som bilen skulle løse til å begynne med, sier Heimberg.

Sjekk ut Fleks Sammen her.





Er bilabonnement dyrt?

-De som har leaset bil tidligere, ser raskt at Fleks er et gunstig alternativ når de tar med innskudd, forsikring, serviceavtale og alt annet som kommer i tillegg. Månedsprisen er ofte den samme eller rimeligere, men man er ikke låst til en avtale i 3-4 år. Vi har et månedsabonnement uten binding, sier markedssjef Lasse Heimberg.

Fleksibiliteten i seg selv kan spare deg for mye penger. I stedet for å kjøre en stor og dyr SUV hele året, kan du velge en rimeligere hverdagsbil i perioder hvor det holder. Man kan også levere bilen tilbake i perioder hvor man ikke trenger den.

-Som regel er det de som ikke har så god erfaring med bilhold som synes det ser dyrt ut. Man må ikke glemme at rundt halvparten av månedskostnaden er verditapet på bilen som man ellers ikke kommer unna. Forskjellen er at man ikke må forholde seg til det når man eier bilen. Den kostnaden ser man først når man har solgt bilen. Så har man forsikring, service, dekk og dekkhotell inkludert i abonnementet. Finansieringskostnaden for selve bilen er også inkludert. Det er også noe folk vanligvis ikke forholder se til da man ofte inkluderer det i boliglånet, sier Heimberg.

Fleks sine månedspriser er i mer enn 3 av 4 tilfeller rimeligere enn bileierskap, i følge Opplysningskontoret for Veitrafikken. Fleks kjøper flere hundre biler om gangen og får dermed helt andre innkjøpsbetingelser. Det samme gjelder for service, forsikring, dekkhotell og alle andre kostnader knyttet til bilen.

- På den måten klarer vi å tilby frihet uten eierskap til de samme prisene som for leasing og nybilkjøp, uten at det koster noe mer for kunden. Det er grunnen til at vi på kort tid har blitt Norges største bilabonnement og fortsetter å vokse i raskt tempo. Dette er det nye eierskapet, sier Lasse.