Se bilen her
Det har vært mange lovord om Peugeot 3008 da den kom ut. Nå har den i tillegg kommet som plug-in hybrid med firehjulstrekk. Det har blitt lagt merke til. Bare les testen på TV2/Broom. Denne bilen har vi fått inn mange av, og den er i tilegg rimeligere å abonnere på enn å kjøpe eller lease.
La oss ta prisen først. Er det dyrt eller rimelig?
Nybilprisen er hentet fra da bilen ble kjøpt inn med de gjeldende spesifikasjonene. Prisene kan være endret siden det tidspunktet. OFV sine beregninger er basert på gjennomsnittstall og må betraktes som føringer.
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har regnet ut at en gjennomsnittlig nordmann kan forvente å betale kr 8 061 i måneden for å eie en Peugeot 3008 4x4 Plug-In hybrid. Velger du å flekse koster det deg over kr 1 000 mindre i måneden. Det blir mye penger av slikt gjennom et år. Med fleksibilitet kan du i tillegg spare enda mer penger ved å si opp abonnementet når du drar på langferie til utlandet eller velger å sykle. Eller du kan bytte til en rimeligere bil i perioder. Man må ikke kjøre en stor SUV hele året.
Hvordan er det mulig å være rimeligere enn bileierskap, spør du? Vel, vi kjøper mange biler om gangen og nærmer oss 900 biler totalt. Da får vi bedre innkjøpsbetingelser enn om man som privatperson skulle kjøpt en. Det samme gjelder for kostnadene tilknyttet bilholdet som service, forsikring, dekkhotell, veihjelp osv. På toppen av dette får vi regnskapsmessige fordeler som privatpersoner ikke får. Alt dette kommer deg som flekser til gode.
Nå som du har fått hele regnestykket; er det noen gode grunner til å eie bilen?
Fordelen med fleksibilitet
År 2021 har minnet oss på at fremtiden er uforutsigbar. Hvor stor bil trenger vi neste år? Trenger vi i det hele tatt bil? Og hva har vi råd til? Det er befriende å ikke være bundet av en bil over lengre tid, enten det er en 4 års leasingkontrakt eller et bileierskap. Blir det Norgesferie er det kjekt med en større en. Skal man utenlands noen uker er det fint å kunne si opp abonnementet og heller spare de pengene. Og skulle man flytte et sted som har, eller kanskje ikke har ladeboks, er det også noe man kan tilpasse seg til. Det er rett og slett litt mer behagelig å være "fleks".
Trygt og behagelig
Hvor mye er bilen verdt når jeg selger den? Hva skjer med elbilfordelene? Ingen kan si noe for sikkert annet enn at verden endrer seg raskt. Da er det deilig å overlate risikoen for store verdifall til noen andre og slippe å gruble på om man gjorde et godt kjøp eller ikke. Og det vet man først etter at man har solgt bilen. En prosess som uansett er deilig å slippe. Service på bilen er det heller ingen som ser frem imot. I Fleks gjør vi dette som regel mellom bilbytter slik at du slipper å tenke på det. I tillegg unngår du den ubeleilige regningen den dagen verkstedet finner noe som "ikke er helt i orden". Alt er inkludert i abonnementet. Dekkene ligger på dekkhotell og vi kaller deg inn når tiden er inne. Å finne den billigste forsikringen trenger du heller ikke tenke på. Det er også inkludert. Og det er ganske behagelig å alltid ha tilgang til de nyeste bilene hvor alt bare fungerer. Det som kommer utenom er bompenger og drivstoff/strøm.