– Jeg trenger bil kun tre måneder i året. Min nye Kia e-Niro booket jeg for norgesferien, og for å kunne dra på andre små eventyr rundt Oslo, sier turglade Michael Eriksson (30).
Vi møter han i strålende solskinn utenfor boligen ved Grefsen i Oslo. Det er lett å forstå at Michael er aktiv. – Jeg har som regel alltid rulleski og turutstyr liggende i bilen, sier han og ler.
På vinteren er Michael – som jobber med kommunikasjon for Helly Hansen – stort sett å se til fjells med ski på beina. Om sommeren går det i sykkel, rulleski, kajakk og mye annet.
Livsstilen preger også hvordan Michael «tenker bil». Han forklarer:
– I utgangspunktet trenger jeg ikke bil hele året. Hittil har jeg leid bil for enkelthelger, men det ble fort slik at jeg måtte regne på om den og den turen var verdt pengene. Med Fleks bilabonnement blir det heller til at bilen får meg til å dra mer på tur. Jeg slipper å planlegge så mye, og kan heller kaste meg rundt og utnytte muligheter i hverdagen. FLEKS har kommet inn som en veldig bra løsning på det.
Selv om Michael har testet bilabonnement fra Fleks tidligere – en Peugeot 2008 – gjorde han en grundig vurdering nå før sommeren.
– Jeg har regnet på alternativer rundt kjøp og leasing, men har slått det fra meg. Totalen blir langt dyrere når jeg ikke trenger bil hele året.
– Grunnen til at jeg gikk for denne løsningen, var fleksibiliteten. Selv om jeg planlegger å kjøre 4000 kilometer i sommer, ble Fleks det billigste alternativet. Det lønner seg for meg økonomisk å ha bilen i sommer framfor å leie for enkelthelger. Totalprisen for å ha elbil gjennom Fleks er veldig gunstig.
Med Fleks betaler man en fast sum i måneden som inkluderer alt utenom lading og drivstoff, parkering og bompenger. Forutsigbarhet er nøkkelordet Michael vektlegger.
– Det gir mer forutsigbarhet på kostnadssiden, med mindre risiko for uforutsette utgifter og tidsbruk knyttet til vedlikehold og service.
Fleksibilitet for Michael betyr muligheter til å være spontan i hverdagen, men også til å følge med i tiden. Elbilenes teknologiske utvikling følger han med argusøyne.
– Framskrittene på elbilfronten er enorme. Derfor gir Fleks meg muligheten til å kjøre elbiler med lengre rekkevidde og nyere teknologi.
Fleks gir Michael et økonomisk og fleksibelt alternativ til ordinær leiebil, leasing og bilkjøp. Fleks har en bilpark på over 1 500 biler. Du kan bytte bil etter behov i vår app.
To sykler i bilen
Sykkelen legges pent bak i bilen. 30-åringen gjør seg klar til en av sine mange små eventyr. Selv om bilbehovet er størst når han skal på sine lengre turer – planen er Jotunheimen og Sognefjorden i sommer – så setter han stor pris på de kortere, mer spontane utfluktene.
– Jeg er glad i kollektivtransport og kommer meg rundt for egen maskin innad i byen. Men forrige helg dro jeg for eksempel ned til Fredrikstad for å sykle i nye omgivelser. Bærumsmarka har jeg nylig opplevd for første gang. Bilen gjør at jeg er mer fleksibel og kan oppleve nye steder.
Rulleski ligger i bilen, men ofte skal det fraktes større turutstyr. Selv om Kia e-Niro kommer med hengerfeste og takrails, gjør romsligheten at Michael foretrekker å ha sykkelen inni bilen. Selv to sykler er uproblematisk, får vi høre.
– Flere av vennene mine har kommentert hvor romslig e-Niro er. Bilen har god plass, spesielt i baksetet.
Plassbehovet var ikke det eneste utslagsgivende i valg av e-Niro – som har en rekkevidde på 455 kilometer og 451 liters bagasjerom.
– Elbil er et bevisst valg, både av miljøhensyn, men også på grunn av kostnader. – Kombinasjonen av pris, rekkevidde og plass gjorde at jeg valgte e-Niro. For meg er det godt å ha en elbil med lengre rekkevidde. En optimal bil for norgesferien, konkluderer Michael, og ruller av gårde i solskinnet.